Waar moet een goede website aan voldoen?

Anno 2022 zijn er wereldwijd zo’n 1,83 miljard websites en dagelijks komen er heel wat bij. Maar waar moet een goede website precies aan voldoen?

Dit is een goede vraag om over na te denken voordat je een website laat maken. Hieronder lees je in 5 stappen waar een goede website aan moet voldoen. Laten we beginnen met jouw doelstellingen. Bij een goede website zijn de doelstellingen direct duidelijk. Waarom moeten klanten naar jouw website komen? Enkele voorbeelden van doelstellingen kunnen zijn:

  • Nieuwe klanten aantrekken
  • Meer bezoekers
  • Groter bereik of meer naamsbekendheid
  • Meer verkoop
  • Interactie met klanten

Zodra we jouw doelstellingen hebben bepaald kunnen we een richting kiezen. Is de website bedoeld voor het delen van informatie of bijvoorbeeld entertainment? Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Deel je dagelijks nieuws of af en toe

Een goede website is snel

Een goede website moet een snelle laadtijd hebben. Als het te lang duurt heb je kans dat klanten afhaken of denken dat de website niet werkt. Vroeger wisten we niet beter dan dat het even duurde tot een website volledig geladen was maar die tijd is voorbij. Klanten willen niet te lang wachten en daarom is het belangrijk dat de website snel is. Dit kun je realiseren door een passend hosting pakket met voldoende ruimte maar ook technisch moet de website in orde zijn. Grote foto’s laden soms erg traag en kunnen je website vertragen. Er zijn diverse websites waarmee je de laadtijd kunt checken, het is verstandig om dit eens in de zoveel tijd te meten.   

Goed vindbaar

Verreweg de populairste website is natuurlijk Google. Bezoekers besteden dagelijks gemiddeld 17 minuten op de bekende zoekmachine en zo’n 6 miljoen websites linken naar Google. Om goed gevonden te worden op Google kun je gebruik maken van SEO (zoekmachine optimalisatie), Google Ads en Google Business. Een lange ingewikkelde domeinnaam is moeilijker bereikbaar dan een korte simpele naam. Als jouw naam vrijwel identiek is als een concurrent kan dit ook in jouw nadeel werken. In het beste geval zijn zowel de .nl en .com domeinnaam nog vrij

Een goede website moet responsive zijn

Oké, niks moet maar het is wel raadzaam. Responsive betekent dat de website mobiel en/of tablet vriendelijk is. Tegenwoordig bekijken veel mensen een website op de mobiele telefoon. Onderweg of gewoon thuis op de bank. Het heeft veel voordelen, een CTA knop kan bijvoorbeeld gebruikt worden om direct te bellen. Bezoekers die via de mobiele telefoon een website bezoek die alleen geschikt is voor desktop zullen sneller afhaken. Tegenwoordig worden veel websites zelfs mobile-first ontworpen en komt desktop op de tweede plek.

Goede en duidelijke content

Een mooi design is belangrijk maar nog veel belangrijker is de inhoud. Als de content te veel afdwaalt of erg langdradig is heb je kans dat klanten afhaken. Onder content verstaan we niet alleen tekst maar ook video’s, illustraties, infographics en geluidopnames. De meeste mensen lezen liever niet hele lappen informatieve tekst (uiteraard afhankelijk van je doelstellingen en doelgroep). We zoeken naar een goede balans tussen tekst en beeld. Enorme foto’s en weinig tekst maakt het niet persé overzichtelijker, zeker niet op mobiel. Maar ook dit is weer afhankelijk van het doel, als de website bedoeld is als portfolio zijn beelden wel degelijk heel belangrijk. Daarnaast moet het op de homepage direct duidelijk zijn waar je bent beland en wat de doelstellingen zijn. Als een klant tig keer moet doorklikken om bij het antwoord op zijn vraag te komen is de kans groot dat ze afhaken en terug naar Google keren op zoek naar een duidelijkere website.

Klant belevenis

Last but not least, de klant belevenis. Oftewel; customer journey. Is de klant bij jou aan het juiste adres? Als ze antwoord krijgen op hun hulpvraag is het antwoord duidelijk ja. Of moeten ze eerst over allerlei hobbelige landweggetjes om bij de bestemming te komen? Dan moet er nog het een en ander gesleuteld worden. Een klant moet zichzelf herkennen in het verhaal, zowel visueel als in de tekstuele content. Als jouw doelgroep heel jong is maar je gebruikt u in de spreektaal heb je kans dat ze afhaken. Het moet duidelijk zijn waar een merk voor staat, dan kun je dat ook overbrengen naar de klanten. Missie, visie en propositie zijn de basis van de klant belevenis.  

Er komt dus wel iets meer bij kijken dan een mooi design. Wat overigens ook heel belangrijk is, de meeste mensen zijn visueel ingesteld en mooie kleuren, duidelijke lettertypes en goede foto’s mogen ook zeker niet ontbreken. Bij Paard&Media helpen we je graag bij al jouw bestaande en nieuwe websites.

Share: