Waarom ruiters een goede niche zijn

Nederland is een echt paardenland. Er zijn zo’n 1000 maneges in diverse provincies waar jaarlijks honderden mensen leren paardrijden. Daarnaast zijn er zo’n 3700 hippische evenementen per jaar. Ook is Nederland groot in het fokken, uitbrengen en exporteren van topkwaliteit sportpaarden. Kortom, er zijn tal van mogelijkheden om deze niche doelgroep te bereiken.

Je kunt ruiters opdelen in diverse micro niches. Van manegeruiter tot topsporter maar ook de hippisch ondernemer. Ze staan erom bekend veel geld uit te geven aan hun favoriete sport en hobby. In 2015 werd er rond de 1,5-2 miljard euro omzet gedraaid in de Nederlandse paardensector. Naast de bereidheid om geld uit te geven zijn paardenmensen ook zeer gepassioneerd. Voor de meeste ruiters is het veel meer dan een uurtje per week sporten, het is een onderdeel van het sociale leven. Ze bouwen een band op met eensgezinde mensen maar ook met de dieren zelf. Dit begint al bij kinderruiters, ze kopen speciale spulletjes voor hun favoriete manegepony en later in het leven misschien zelfs een eigen paard. Dus wat maakt ruiters een goede niche?

Vroeger werden ruiters voornamelijk bereikt door magazines, voor de jeugd was dat de Penny en voor de volwassen ruiter lag De Hoefslag en Bit in de schappen. Tegenwoordig is het bereik veel groter. Vroeger werden vooral sportruiters zoals Anky van Grunsven aanbeden. Anky is nog altijd een idool voor velen maar ook daar zijn veel nieuwe namen bij gekomen. Iedereen kent Britt Dekker, ook buiten de paardenwereld om is dit een grote naam in Nederland. Het lijkt alsof alles wat zij aanraakt veranderd in goud. Maar ook YouTube en Instagram influencers hebben een enorm bereik. Denk aan Jesse Drent (415K volgers op Instagram) en Matt Harnacke (712K volgers op Instagram). Vooral onder jeugdige ruiters zijn dit zeer grote namen.

Micro influencer

Micro-influencers zijn influencers met relatief weinig volgers. Bereik je dan wel voldoende mensen met een campagne? Het kan zeker interessant zijn voor bepaalde producten. Micro-influencers hebben een meer directe en persoonlijke connectie met hun volgers, dit is uiteraard ook gemakkelijker omdat deze groep kleiner is. De engagement rate is hoog waardoor volgers eerder geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop. Het is een relatief goedkope en succesvolle manier om een product in de markt te zetten, in tegenstelling tot de oorspronkelijke advertentiemarkt. Je hebt een korte lijn met de doelgroep. Met name maneges hebben vaak een hoge engagement binnen de eigen klantenkring.

Producten

Het product wat je binnen een paardenplatform aanbiedt hoeft niet eens een hippisch product te zijn. Denk bijvoorbeeld aan wasmachines, de gemiddelde hippisch ondernemer en ruiter kan een goede wasmachine voor witte wedstrijd outfits en smerige paardendekens zeer waarderen. Maar ook auto’s die trailers kunnen trekken, schoonmaak- en wasproducten of een snelle maaltijd zijn bijvoorbeeld perfecte producten om binnen deze branche te promoten.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Al met een minimaal budget kunnen wij jouw bedrijf op de kaart zetten! Denk aan een social media campagne maar ook een complete huisstijl met website behoort tot de mogelijkheden. Neem gerust vrijblijven contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Share: